Ogólne zasady szacowania
Oszacowanie wartości zamówienia jest najważniejszym elementem przygotowania postępowania, a jego prawidłowość zamawiający ma obowiązek wykazać w protokole z postępowania.
Od wartości zamówienia zależy zastosowanie odpowiednich przepisów ustawy. Skutkami nieprawidłowego szacowania wartości zamówienia może być:
Należy pamiętać, że przy szacowaniu wartości zamówienia nie powinno mieć znaczenia to, skąd pochodzą środki przeznaczone na jego sfinansowanie. Wskazuje na to dyrektywa 2014/24/EU, zgodnie z którą „ do celów oszacowania wartości zamówienia trzeba uwzględnić wszystkie dochody, niezależnie od tego, czy zostały one otrzymane od instytucji zamawiającej, czy też od osób trzecich”.
Szacowanie w oparciu o zasadę trzech tożsamości.
W odniesieniu do dostaw książek szacowanie należy oprzeć na wypracowanej zasadzie trzech tożsamości. Względem dostaw, dla których istnieje tożsamość przedmiotowa, podmiotowa i czasowa, należy zastosować szacowanie łączne. Jeśli taka sytuacja nie zachodzi, wówczas można je szacować odrębnie.
Zatem w celu stwierdzenia, czy należy agregować wartość danych dostaw, należy wziąć pod uwagę zaistnienie w konkretnych okolicznościach następujących przesłanek:
Ponadto warto posiłkować się wskazaniami z opinii Urzędu Zamówień Publicznych pt.: „Sposób udzielania i szacowania wartości zamówień przy zakupach książek przez biblioteki”, w której czytamy: „ należy zatem rozważyć, czy mamy do czynienia z zamówieniem udzielanym w częściach, a więc z obowiązkiem stosowania normy art. 32 ust. 4 ustawy”.
Jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Tak więc istotną sprawą jest ustalenie, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem składającym się z części, czy też z wieloma odrębnymi zamówieniami.
Jeśli przedmiotem zamówienia jest zakup książki czyli towaru jednego rodzaju, nie przesądza to jeszcze o tym, że należy traktować poszczególne zamówienia udzielane w trakcie roku jako jednego zamówienia oraz sumować ich wartości.
Zamówienie udzielane w częściach lub jednorazowo.
Z zamówieniem udzielanym w częściach, a więc z obowiązkiem stosowania normy art. 30 ust 2 ustawy Pzp mamy do czynienia w sytuacji, gdy zamawiający z góry przewiduje i jest w stanie opisać przedmiot i zakres zamówień i może udzielić je w ramach jednego postępowania, lecz z różnych względów podejmuje decyzję o sukcesywnym dokonywaniu zakupów.
W ocenie Urzędu Zamówień Publicznych, zamówień udzielanych na dostawę książek nie da się w sposób obiektywny przewidzieć, zsumować i udzielić zamówienia po przeprowadzeniu jednej procedury. Z taką sytuacją będziemy mieć do czynienia np. w przypadku, gdy poszczególne zamówienia na dostawy udzielane są w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie ze strony osób korzystających z biblioteki lub w przypadku zakupu nowości wydawniczych. Szacowanie wartości każdego zamówienia w takim przypadku będzie następowało zgodnie z art. 28 ustawy Pzp czyli z zastosowaniem całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług jako podstawy. Tak więc we wskazanym przykładzie będziemy mieli do czynienia z odrębnym przedmiotem zamówienia.
Inną kwestią będzie zakup książek np.: w celu uzupełnienia zbiorów. Wówczas zakres tych dostaw można z góry przewidzieć w oparciu o np. zamówienia na dane dostawy dokonywane w latach poprzednich. W takim przypadku korzystnym może okazać się sukcesywne udzielanie zamówienia na dostawy, czyli udzielanie zamówienia w częściach z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania. Udzielanie zamówień w częściach występuje wówczas gdy zamawiający z góry przewiduje zakres zamówień na cały rok i może udzielić ich jednorazowo, lecz ze względów chociażby organizacyjnych, technicznych czy gospodarczych podejmuje decyzję o dokonywaniu zakupów sukcesywnie. Zamówienie udzielane w częściach podobne jest do świadczenia jednorazowego realizowanego w ratach. Istotą jest to, że każda z części, składa się na pewną, z góry określoną całość. Jeżeli więc przedmiotem zamówienia są dostawy książek w celu uzupełnienia zbiorów, a zamawiający decyduje się udzielać zamówienia w częściach i przeprowadza je w odrębnych postępowaniach na poszczególne tytuły w określonych miesiącach, wówczas dla każdego odrębnego postępowania przyjmuje się wartość całorocznego zamówienia. Zakres całorocznych zakupów książek w celu uzupełniania zbiorów winien być ustalony przez zamawiającego zawsze na początku roku z należytą starannością, w oparciu o zamówienia na dane dostawy dokonywane w latach poprzednich.
Jeżeli zamawiający oszacował wartość zamówienia na początku roku z należytą starannością, a w trakcie roku pojawi się nieprzewidziana wcześniej potrzeba udzielenia zamówienia na dodatkowe pozycje , w opinii Urzędu Zamówień Publicznych, będziemy mieli do czynienia z nowym, odrębnym zamówieniem, którego wartość obliczyć należy właściwie do jego zakresu, zgodnie z art. 28 ustawy Pzp.
Może się również zdarzyć, że na etapie przyznania dofinansowania zamawiający dojdzie do wniosku, że nie jest w stanie oszacować dostaw, tak aby stworzyć jeden plan, uwzględniając wszystkie postępowania, wówczas będzie przeprowadzał odrębne postępowania. Tak więc podział zamówienia i odrębne szacowanie wartości dla każdej z części może być poparte przyczynami obiektywnymi tj: niemożnością oszacowania wszystkich potrzebnych dostaw. Należy pamiętać, że sam fakt realizacji projektu w danym okresie, nawet na przełomie kilku lat, nie powoduje, że zamówienia udzielane w ramach danego dofinansowania mogą być oszacowane dla całego okresu, na który przyznano grant. Świadczy o tym opinia UZP pt: „ Szacowanie wartości i udzielanie zamówień, w tym zamówień objętych projektem współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej”.
Mając na uwadze powyższe rozważania, należy również uznać, iż dostawy książek do biblioteki nie mają charakteru dostaw powtarzających się w rozumieniu art. 35 ust. 1 ustawy Pzp.
Przepis art. 35 ust. 1 ustawy przewiduje szczególny sposób szacowania wartości zamówienia publicznego w przypadku, gdy przedmiot zamówienia stanowią m.in. dostawy powtarzające się. Przepis ten nakłada bowiem na zamawiającego obowiązek łącznego szacowania wartości zamówień na dostawy tego samego rodzaju udzielanych w ciągu poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym lub w roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia albo łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej dostawie lub usłudze.
Przepis ten stanowi zatem wyjątek od reguły zawartej w art. 28 ustawy Pzp ustawy, która stanowi, iż podstawą szacowania wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez VAT.
W przypadku dostaw książek argumentem przemawiającym za tym, iż nie mają one charakteru powtarzających się jest ich nieprzewidywalność, która decyduje o braku ich regularności. Podstawową cechą dostaw powtarzających się jest ich cykliczność tj. powtarzanie się w ściśle określonych odstępach czasu. Dostawy książek będą uzależnione natomiast od bieżącej listy nowości jak również aktualnych potrzeb czytelników. Powtarzalność dostaw nie ma charakteru pewnego, zależy od planów wydawniczych poszczególnych wydawnictw i aktualnego zapotrzebowania czytelników na konkretne tytuły. Powyższe będzie wpływało również na sposób udzielania zamówień na tego rodzaju dostawy. Zamawiający nie jest w stanie przewidzieć i z góry zaplanować zakresu zamówień na dostawy książek, które będą udzielane w ciągu roku, nie jest w stanie przewidzieć, jakie książki pojawią się na rynku i jak będzie się kształtowało zainteresowanie czytelników. Tym samym, w ocenie Urzędu Zamówień Publicznych, dostawy książek do bibliotek nie można zaliczyć do dostaw powtarzających się.
Created by WeMedia 2025