Przyczyny wprowadzenia zmian do Statutu:
Żaden zapis prawa oświatowego nie określa zasad tworzenia wewnątrzszkolnych aktów prawnych, nawet tak ważnych, jak statut szkoły/przedszkola. Istnieje jednak Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”, które zawiera szczegółowe wytyczne w zakresie tworzenia i nowelizacji aktów prawa, powszechnie obowiązujących, takich jak ustawy i rozporządzenia. Przygotowanie dokumentów wewnętrznych jednostki można dokonywać, wzorując się na zasadach techniki prawodawczej, określonych w szczególności w Dziale V i VI ww. rozporządzenia.
Zmiana aktu prawnego (a takim właśnie aktem jest statut szkoły) polega na:
Jednostki redakcyjne
Paragraf | § |
Ustęp | USTĘP /w akcie prawnym – litery arabskie: 1, 2; w przywoływanych przepisach skrót: ust. 1, ust. 2/ |
Punkt | PUNKT /w akcie prawnym – 1), 2); w przywoływanych przepisach skrót pkt 1, pkt 2/ |
Litera | LITERA /w akcie prawnym – a); w przywoływanych przepisach skrót lit. a/ |
Tiret | TIRET /w akcie prawnym „-”; w przywoływanych przepisach tiret drugie, trzecie/ |
Podwójny tiret | PODWÓJNE TIRET /w akcie prawnym „- -”; w przywoływanych przepisach tiret pierwsze podwójne, …/ |
Zmiana w statucie może polegać np. na zmianie brzmienia paragrafu lub ustępu/punktu albo na dodaniu lub uchyleniu paragrafu lub ustępu/punktu.
Zgodnie z zasadami nowelizowania:
Przepisy statutu zmienia się odrębną uchwałą zmieniającą, która wskazuje dokonywane zmiany oraz używa się przy tych zmianach odpowiednich sformułowań (np. po § 13 dodaje się § 13a w brzmieniu: „…”).
Created by WeMedia 2025