Spośród wielu gałęzi prawa, jego administracyjna część zakłada największy stopień odformalizowania. Najczęściej spotykaną formą rozstrzygnięć, zapadających w jej zakresie, są decyzje administracyjne.
DECYZJA ADMINISTRACYJNA
Jednym z najczęściej występujących w obrocie prawnym postanowień jest decyzja administracyjna. Posiada charakterystyczne cechy, które są niezbędne dla jej legalności i poprawnego funkcjonowania w porządku prawnym. W swoim minimalnym zakresie musi zawierać:
- Datę wydania. Jest jednym z bardziej istotnych elementów, z uwagi na konieczność określenia czasu obowiązywania decyzji oraz dostępności środków odwoławczych.
- Określenie podmiotów, czyli, z jednej strony, organu wydającego decyzje, a z drugiej strony podmiotu, do którego jest ona skierowana.
- Rozstrzygnięcie, które w rzeczowy i czytelny sposób prezentuje stanowisko organu.
- Uzasadnienie prawne i faktyczne. Pierwsze z nich jest elementem kontroli legalności decyzji organu. Drugie, natomiast, jest istotne z punktu widzenia adresata.
- Podpis podmiotu wydającego. Musi być on pełny (imię i nazwisko) oraz czytelny. Nie dopuszcza się jego zastąpienia pieczątką funkcyjną lub parafką.
- Pouczenie o możliwości odwołania. Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje od większości decyzji możliwość odwołania się w terminie 14 dni. Brak tej informacji może skutkować wnioskiem o uzupełnienie tego bardzo ważnego elementu.
DECYZJE DYREKTORA SZKOŁY:
Dyrektor szkoły jest organem administracyjnym. W zakresie jego obowiązków zawiera się podejmowanie określonych decyzji. Ich prawnego uzasadnienia należy poszukiwać właśnie w szeroko rozumianym prawie administracyjnym.
Spośród nich, można wyróżnić te, co do których podjęcia jest on zobligowany w terminie nieprzekraczalnym.
DO NAJWAŻNIEJSZYCH DECYZJI, KTÓRE DYREKTOR MUSI PODJĄĆ NALEŻĄ:
- Decyzja o indywidualnym toku nauki
Przepisy prawa przewidują możliwość wdrożenia, za zgodą lub na wniosek rodzica lub prawnego opiekuna, indywidualnego toku nauki lub programu nauczania. Warunkiem niezbędnym jest pobieranie nauki przez małoletniego minimum przez rok oraz pozytywna opinia poradni pedagogicznej i psychologicznej. Co do zasady, tego typu rozwiązanie stosuje się na początku roku, jednak w uzasadnionych przypadkach (sytuacja rodzinna, wyjazd za granicę), możliwe jest jego śródroczne wdrożenie. W przypadku braku zgody na indywidualny tok nauczania, dyrektor podejmuje decyzję administracyjną.
- Stypendium za wyniki w nauce lub wybitne osiągnięcia sportowe
Dyrektor szkoły, w drodze decyzji administracyjnej, może przyznać stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce, a także za wybitne osiągnięcia w sporcie uczniowi, którego ocena z zachowania nie jest niższa niż dobra. W drugim przypadku, sukcesy muszą być osiągane na poziomie międzyszkolnym. Oczywiście, wymogiem jest też wspomniana ocena z zachowania. Wniosek o przyznanie środków składa się na ręce, powołanej przez organ decyzyjny, komisji stypendialnej.
- Wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły oraz odmowa przyjęcia
W myśl przepisów dyrektor ma możliwość podjęcia decyzji o przyjęciu do szkoły dziecka w wieku 6 lat. Warunkiem jest wcześniejsze objecie dziecka wychowaniem przedszkolnym lub pozytywna opinia psychologiczno – pedagogiczna. Podobną decyzją, dyrektor może odmówić rozpoczęcia edukacji szkolnej. Bez zbędnej zwłoki należy o tym fakcie powiadomić rodziców lub opiekunów. Kolejny wniosek o przyjęcie do szkoły może być złożony po rocznej nauce przedszkolnej.
- Odroczenie obowiązku szkolnego lub zgoda na spełnienie go poza szkołą
W świetle aktualnych przepisów, każde dziecko, które ukończy 7. rok życia podlega obowiązkowi szkolnemu. Z uwagi na wyjątkowe okoliczności, a zwłaszcza, jeśli na taką konieczność wskazuje opinia poradni psychologiczno- pedagogicznej, możliwe jest odroczenie tego obowiązku. Konieczny jest w tym zakresie wniosek prawnego opiekuna małoletniego złożony do dyrektora, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, szkoły w terminie do 31 sierpnia.
Podobnie wyglądają kwestie formalne, jeśli obowiązek ma być spełniony poza szkołą. Decyzja w tym aspekcie może być podjęta przez dyrektora po pozytywnej opinii poradni, oświadczeniu rodziców o zapewnieniu odpowiednich warunków oraz zobowiązaniu się do przystępowania do rocznych egzaminów sprawdzających.
- Skreślenie ucznia z listy
W stosunku do uczniów szkół średnich oraz, w niektórych przypadkach, uczniów niepublicznych szkół podstawowych, możliwe jest podjęcie przez dyrektora, po wcześniejszej uchwale rady pedagogicznej i opinii samorządu uczniowskiego, decyzji o skreśleniu z listy uczniów. Nie można jednak, objąć nią osoby, co do której funkcjonuje obowiązek szkolny, dlatego częściej spotkać można się z przeniesieniem ucznia do innej jednostki oświatowej za zgodą kuratora.
- Przyjęcie programu nauczania
Aby w jednostkach oświatowych możliwe było korzystanie z określonego programu nauczania, konieczne jest jego zawarcie w szkolnym zestawie programu nauczania. Dyrektor, w drodze decyzji, zatwierdza projekt przedstawiony przez nauczycieli lub ich zespoły.
Wskazane decyzje administracyjne, jakie podejmuje dyrektor, są jedynie częścią jego szeroko pojętych obowiązków. Konieczne jest, by pamiętać, że dla prawidłowego funkcjonowania jednostki oświatowej ważne są też decyzje o charakterze personalnym skierowane do kadry nauczycielskiej.